woensdag 7 mei 2014

Sugarfree challenge

Anderhalve week geleden besloot ik een tijdje geen suiker te eten. Ik heb het zelf maar de 'sugarfree challenge' genoemd. Ik intereseer me wel in gezond eten en lees er veel over en was dus benieuwd wat het met mijn lichaam zou doen als ik een tijdje geen suiker at. Ik heb het dan over toegevoegde suikers. Ik wilde even helemaal geen suikers binnenkrijgen omdat als ik iets doe ik het graag wel goed wil doen. Lees verder voor mijn ervaringen en een lekker recept voor suikervrije koekjes!





Mijn favoriete ontbijt de laatste tijd! Het is een banaan-ei pannenkoek en je kan lekker variëren met de toppings. In de pannenkoek zit alleen banaan en ei, en eventueel een kleine beetje tarwemeel of melk als ik de substantie niet helemaal goed vind. Hartstikke gezond dus. Met de klok mee vanaf linksboven: magere kwark met walnoten, rode vruchten met kokos, yoghurt met kaneel, rozijnen, noten en kokos en als laatst yoghurt met peer. Allemaal hartstikke suikervrij en erg lekker! Hieronder deel ik een recept voor suikervrije havermoutkoekjes. Ik heb maar wat geïmproviseerd dus heb geen precieze maten, je moet het een beetje op gevoel doen!


Als eerste prak je een banaan tot een lekker papje (dit ziet er niet erg smakelijk uit nee).



Daarna voeg je een flinke scheut havermout toe.
 Ik deed er ook nog een beetje tarwemeel bij.
 Ik smolt wat kokosolie in de magnetron, gezonder dan olie of boter. Hierdoor werd het deeg wat vloeibaarder en worden je koekjes wat krokanter. Ik heb wel eens eerder banaan-havermoutkoekjes gemaakt en die waren nogal zacht van binnen. Dit is dus een aanrader!
 Daarna kan je er van alles door gooien wat je lekker vind. Ik koos voor walnoten en rozijnen.
 En toen waren ze klaar om de oven in te gaan. Zorg wel dat als je rozijnen gebruik je ze in het beslag verstopt want als ze aan de buitenkant zitten branden ze aan!
Volgens mij heb ik ze een kwartiertje in de oven gedaan, rond de 200 graden. Even goed in de gaten houden zelf! Ik vond ze hartstikke lekker en een goede snack tijdens één van mijn 'sugarcravings'.

Ik vind het moeilijk om te zeggen hoe mijn lichaam 'reageerde' op het suikervrij eten. Ik had geen last van hoofdpijn en had genoeg energie, maar ik ben eigenlijk altijd wel fit. En ik ben bang dat als ik resultaat zou waarnemen het vooral psychisch zou zijn. Zoals ik al zei vond ik het suikervrij eten niet heel moeilijk, maar het drinken is al een stuk lastiger. Eigenlijk kan je alleen water en thee drinken. Zo zat ik bij het uiteten dus aan een spa rood. Een wijntje op zijn tijd moet best kunnen vind ik, en soms moet je eigenlijk ook gewoon kunnen genieten van een overheerlijk toetje (wat misschien bomvol met suikers zit). Na een week suikervrije te hebben gegeten ging ik nadenken waarom ik het eigenlijk nog deed. Ik hoef in principe niet echt af te vallen en het werd meer een 'wedstrijd' met mezelf, zo van 'kijk ik kan het volhouden hoor'. En dat is natuurlijk belachelijk. Daarbij vind ik dat je zo nu en dan gewoon lekker moet genieten.

Ik vind alle blogs die zich bezighouden met gezond eten en waar de instagrampagina's vol zijn gepost met alleen maar gezond eten en blokjesbuiken een beetje dubbel. Aan de ene kant kan je er door geïnspireerd worden maar aan de andere kant ga je je vergelijken met dat soort mensen en word je er alleen maar onzeker van. Terwijl er niks mis is met genieten van het leven met lekker eten. Het ene moment denk ik ook wauw, ik wil die blokjesbuik maar ik vind dat we wel reëel moeten blijven. Uiteindelijk is het belangrijk dat je goed in je vel zit en daar heb je echt geen maatje zero voor nodig. Ik ben in ieder geval van plan in mijn dagelijks leven zo veel mogelijk suikervrij te eten, omdat ik graag een gezond lichaam wil hebben, maar bij speciale dingen zoals lekker uiteten of een feestje wil ik gewoon genieten. Hoe denken jullie hierover?
Tip: bij de natuurvoedingswinkels heb je veel snacks zonder toegevoegde suiker. Zo kocht ik deze stroopwafels en ik moet zeggen, ze waren echt lekker! Iets minder zoet dan normale maar dat vond ik totaal niet storend.


2 opmerkingen:

  1. Super dat je dat hebt kunnen doen zo'n suikervrije challenge! Maar inderdaad, nooit eens een wijntje bij het eten zou ik ook niet kunnen. Ik vind een gezonder eetpatroon best leuk (ik doe het zelf ook) maar af en toe zondigen kan zeker geen kwaad! Die koekjes zien er ook heel lekker uit trouwens! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je meedoet aan de challenge. Ik ben heel benieuwd of ik zo iets zou vol houden. Ik houd namelijk wel van iets lekkers :)
    X
    vanilles-x.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen