zaterdag 10 mei 2014

Tag: Run Baby Run


'My name is Bolt, Lightning Bolt'
Er stond nog een post over mijn hardloopervaringen in de planning, maar toen kwam ik deze tag van Annemerel tegen met hele leuke vragen. Here we go! 




- Wanneer ben je begonnen met hardlopen?Ik denk dat dat ongeveer rond de 1e moet zijn, nu dus zo'n zeven jaar geleden. Ik hockeyde altijd veel, en als er dan zomerstop of winterstop was ging ik hardlopen om fit te blijven. Aangezien ik tot dit jaar altijd drie of vier keer in de week hockeyde, liep ik maximaal 1 keer in de week hard, tenzij het vakantie was. Nu ik even een jaartje niet hockey kan ik dus veel meer lopen. 

- Waarom ben je (in eerste instantie) gaan hardlopen?Zoals ik al zei ben ik dus begonnen om fit te blijven, en mijn conditie op pijl te houden. Toen de puberteit echter om de hoek kwam kijken, die besloot dat ik een vrouw werd, kon ik ook niet meer zorgeloos van alles naar binnen proppen. Ik doe het dus ook voor mijn figuur, omdat ik fit wil zijn en het uiteindelijk gewoon een fijn gevoel geeft. Mensen vragen vaak: 'maar vind je dat dan leuk, zoveel hardlopen?' En meestal is mijn antwoord dan nee. Ja, een runner's high of iets wat daar in de buurt komt is leuk, maar helaas gebeurt dat maar zo'n 1/10e van de keren. Vaak is het gewoon afzien. Maar niks fijners dan het gevoel als je thuis bent en toch bent gegaan. Ik antwoord nu maar: 'Ik doe het graag, maar vind het niet leuk'. Mag je zelf verzinnen hoe je dat interpreteert. 

- Ben je altijd een hardloper geweest, of stond hardlopen voor jou gelijk aan steken in je zij?Ik ben eigenlijk altijd al heel sportief geweest, altijd gehockeyd en veel andere sporten gedaan. Het was voor mij dus wel logisch om te gaan hardlopen. 

- Loop je het liefste alleen of samen?
Over het algemeen loop ik het liefste alleen. Ik vind het toch wel fijn om gewoon mijn eigen tempo te lopen en even helemaal op mezelf te zijn. Echter vind ik het ook leuk om zo af en toe met mijn vader of vriend te lopen, omdat dat gewoon heel gezellig is. 

- Wat is je favoriete hardloopschoen?Tja, dit is een lastige vraag. Ik ben tenslotte maar een studentje en heb helaas geen geld voor een oneindige collectie hardloopspullen. (Wat wel mijn droom is, ik houd van sportspullen kopen). Ik liep vroeger gewoon op mijn hockeyschoenen, toen kreeg ik mijn eerste paar schoenen, saucony's waren het. Daar heb ik dik 2 jaar op gelopen en ik heb nu sinds kort anderen van New Balance. Ik moest er aan wennen, maar volgens mij gaat het nu beter. Daar aan het eind van deze post meer over! 

- Waar loop je normaal gesproken?Als ik in Zwolle ben loop ik altijd richting Herfte, Wijthmen en langs de wijthmenerplas. Een ideaal hardloopgebied, afwisseling tussen bos, wat heuveltjes en het is heerlijk rustig overal, echt in een buitengebied. In Nijmegen loop ik vaak in de Ooijpolder, maar als het hard waait waai je daar letterlijk weg, dus dan doe ik vaak gewoon een rondje door de stad. 

- Wat is het gaafste rondje dat je ooit gelopen hebt (afgezien van wedstrijden)?In Zwolle zijn zoveel prachtige rondjes te bekennen, maar dat is natuurlijk wel 'standaard'. Toen ik op examenreis was in Albufeira was heb ik daar twee keer gelopen en dat was werkelijk prachtig. Boven de zee langs allerlei rotsen, ja echt heel mooi. Sowieso vind ik hardlopen op vakantie altijd erg leuk, een hele mooie manier om de omgeving te herkennen en het is altijd zo anders dan in Nederland. 

- Wat is het grootste drama dat je onderweg hebt meegemaakt?Ik denk dat dit tijdens een tien kilometer wedstrijd was. Ik was al niet heel lekker en dat bleek maar extra goed tijdens de wedstrijd. Ik heb een banaan die ik daarvoor had genomen er zeg maar een soort van uitgekost, en onderweg had ik zoveel last van mijn darmen dat ik bij iemand aangebeld heb en daar naar de wc ben gegaan. Bah, vies verhaal ja. Ik weet nog dat ik mijn ouders en zus aan de kant zag en ik huilend naar ze toe liep. Maar ik wilde echt niet stoppen want dat zou voelen als opgeven dus ben ik doorgelopen. Vraag me niet hoe, maar uiteindelijk ben ik nog binnen het uur gefinisht. 

- Heb je al wel eens een wedstrijd gelopen? Wat was je eerste wedstrijd?Mijn allereerste wedstrijd was een quatro marathon in Zwolle. Ik deed het met vier meiden van school en we moesten alle vier 10.5 km lopen. Dat was aan het eind van de zomer in 2012 denk ik. Daarna dus die dramawedstrijd, en afgelopen sinterklaas heb ik de Sinterklaasloop met mijn vader gedaan. 

- Als je al een wedstrijd hebt hardgelopen, wat is de mooiste wedstrijd die je ooit gelopen hebt?Hmm, het zijn er misschien maar drie maar dan kies ik toch voor de laatste. Het was leuk om met mijn vader te lopen en daardoor ging ik denk ik ook net iets harder, want uiteindelijk finishte ik de 8 km in 42 prima, wat voor mij een prima tijd is. 

- Doe je naast hardlopen ook nog andere sporten om je hardlooptraining te ondersteunen?Ik doe wel andere sporten, maar niet per sé als doel om mijn hardlooptraining te ondersteunen. Vooral omdat ik in bijv. hockeyen, tennissen, wielrennen of roeien veel plezier heb. Omdat ik dit jaar ergens anders op kamers ben gegaan, ben ik gestopt met fanatiek hockeyen, maar volgend jaar ben ik wel van plan weer in een fanatiek team te gaan spelen. Dan wordt het dus wel lastiger om veel te blijven lopen maar ik vind hockey gewoon te leuk. Ook ga ik af en toe naar de sportschool en ik probeer meer krachttraining te doen, maar dat schiet er vaak toch bij in. Doe mij maar cardio.  

- Wie of wat is jouw grootste inspiratie op hardloopgebied?Hmm moeilijke vraag... Misschien is mijn grootste inspiratie wel mijn vader, want mijn ultieme doel is wel een beetje om sneller te worden dan hem. Pap, mark my words, dat gaat niet lang meer duren ;) Ook word ik bijvoorbeeld geïnspireerd als ik marathonverhalen van Annemerel lees, en van andere bloggers. 

- Wat is jouw top 5 powersongs?
Willekeurig: 
Lou  Bega - Mambo No 5 (ik ben een sucker voor slechte 90s muziek). 
Machel Montano - Witch Doctor (aanrader, mega energiek!).

Avicii - You Make me 
Nicki Minaj - Starships 
Macklemore - Can't Hold Us 

- Wat is de langste afstand die je ooit gelopen hebt?Dat is (checkt mobiel), 16.01 kilometer om precies te zijn. Dat was een maand geleden, in mijn training voor de Stationsloop. Die loop ik 28 mei en die is 10 EM, oftewel 16.1 km. 

- Wat is jouw grootste doel op hardloopgebied?
Op dit moment is dat een halve marathon lopen, het liefste eigenlijk nog dit jaar. Ik weet nog niet helemaal wat me tegenhoudt maar durf me nog steeds niet ergens voor in te schrijven... Eerst even de stationsloop goed doorkomen. En stiekem droom ik ook al over een marathon, dat lijkt me geweldig. Maar dat is nog even heeel ver weg ;) 

Zoals ik al zei ben ik nu dus aan het trainen voor de stationsloop van 16 km, die al over tweeënhalve week is. AAH. Alles liep keurig volgens planning, en een maand geleden liep ik al een 16 km. Ik wilde alleen nog wat sneller worden, onder de 1:30 was mijn doel. Toen kreeg ik ineens heel erg last van mijn rechterknie. Eerst dacht ik dat het een lopersknie was omdat ik in 1 week 16, 12 en 10 km had gelopen. Misschien een beetje te veel van het goede. Na wat rust bleef het echter en toen bedacht ik me dat het misschien wel door mijn nieuwe schoenen kon komen. Ik ging weer terug naar de winkel en ze maakten weer een filmpje van hoe ik liep. Het bleek dat ik bij mijn landing mijn rechterknie ietsjes naar binnen draaide. Omdat mijn oude schoenen zo verrot en doorlopen waren naar mijn voetvorm voelde ik daar dus niks. Nu heb ik zooltjes gekregen en gaat het een stuk beter gelukkig! Hierdoor heb ik echter wel 2 à 3 week alleen een paar keer kleine afstanden gegaan, waardoor de goede vorm waar ik in zat wat slechter werd. Vannochten liep ik voor het eerst weer 12 km, dus we gaan er gewoon weer voor! De 1:30 heb ik een beetje losgelaten, ik wil hem gewoon uitlopen en zie wel hoe het gaat. I'll keep you guys updated! 

2 opmerkingen:

  1. Leuke tag! Haha, ik moet echt beginnen met hardlopen volgensmij..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je zo veel/lang hardloopt! Ik vind het ook echt afzien hoor, en op een gegeven moment vind ik het ook saai worden omdat je alleen maar rent. Daarom doe ik het ook meestal voor 2 maandjes en dan stop ik weer voor 2 weken haha. Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen